Pages

18 April 2010

Proton-pump Inhibitor (PPI)


Kepala sudah semakin pusing macam restoran berputar KL Tower. Maybe sebab sudah mengantuk kot atau mungkin juga pening dengan lecture notes yang masih belum diselesaikan tanggungjawabnya. Lagi satu jenis drug yang ingin dikongsi disini iaitu Proton-pump Inhibitor (PPI). Drug jenis ini digunakan untuk menghalang rembesan asid dari parietal cell dalam perut kita sekaligus mengurangkan risiko gastric ulcer.

PPI ni macam passport yang dah tamat tempoh dan akan inhibit proton-pump yang bertugas sebagai pegawai kastam untuk membenarkan migration K+ dan H+ untuk keluar masuk melalui sempadan sel. Migration kedua-dua proton ini akan menyebabkan peningkatan kadar jenayah yang akan dilakukan oleh Histamine (dirembes dengan banyak) membawa kepada kerosakan dinding GIT. Struktur PPI terdiri daripada 2-pyridylmethyl, benzimidazole ring dan sulfinyl group. Contoh PPI yang available kat market adalah omeprazole,esomeprazole, lansoprazole, pantoprazole dan rabeprazole.

PPI yang available ni semua dalam keadaan inactive bermaksud ia perlu di-aktif-kan di dalam badan orang yang mengambilnya. Akan tetapi ia bukanlah prodrug kerana tiada sebarang enzyme diperlukan untuk reaction tersebut. 2 Nitrogen atom akan di-protonated-kan dan di-arrange-kan untuk membentuk disulfide bond antara sulfinyl group dan receptor. Keadaan berasid perut kita membantu proses ini.

Sehubungan itu, dilampirkan hasil seniku yang kedua di atasa kertas tisu tentang drug ini. Entah kenapa kertas tisu ini membuat aku lebih berkobar-kobar untuk menulis. Rasanya aku patut kemukakan cadangan untuk jadikan kertas tisu ni sebagai answer script aku...keh3 =p


SAR of PPI


Activation of Omeprazole


p/s: Malasnya aku nak baca H-antagonists...huhuhu...sowi la gamba senget, cam kepala tuannya skang