Pages

19 April 2010

Beast Feeding

Aku baru sahaja habis mentelaah tentang ubat-ubat yang memang dicari dan sangat glamour dikalang orang yang ingin kuruskan badan iaitu mereka yang mempunya masalah obesiti. Ada tiga jenis ubat yang aku belajar (ada banyak lagi ubat yang available tapi dalam notes ada 3 jenis je) iaitu Orlistat, Sibutramine dan Phentermine. Seperti mana yang kita tahu (kalau tak tahu, boleh lah jadikan ini sebagai info) semua ubat mempunyai side effect, interactions dan contraindication. Salah satu contraindication Orlistat adalah breast feeding dimana ubat ini tidak boleh diberikan kepada wanita yang menyusukan anak. Bila aku terbaca fakta ini, satu memori manis dan memalukan telah menerjah minda aku yang tengah 'weng' ketika itu kerna terlalu banyak nama ubat yang perlu dihafal dan difahami. Kejadian ini berlaku pada tahun 2009, semasa aku berada di tahun 2-sem 1 sesi 2009/2010 di BSH3, UKMKL.

Group aku kene present tentang MMR (Mumps, Measles dan Rubella ) vaccine dan presentation immunologi ini dikendali dan dinilai oleh Dr Hesham. Aku kene present tentang alternatif pencegahan lain selain vaccine yang available dan ada satu point aku tentang breast feeding women. Nak dijadikan cerita, aku ni memang ada masalah nak sebut perkataan breast feeding. Aku sendiri pun tak tahu kenapa. Semasa aku present tu, entah macam mana aku boleh tersebut 'beast feeding' aku pun tak tahu. Apa lagi, budak-budak yang dengar tu terus lah gelak dan semestinya Cyclonians gelak bagai nak rak sebab mereka tahu yang aku memang tak boleh sebut perkataan itu dan mereka memang sangat alert pasal ni. Aku dengan muka innocent dan untuk cover malu,terus membetulkan sebutan aku dengan bantuan cik uniquegurl7 yang duduk di barisan kedua dalam BSH3. Selesai sahaja presentation, aku balik ke tempat dan seraya itu juga cik mimi-loren berkata kepada aku...

'Kau ni memang teruk. Kera di hutan disusukan, anak dirumah dibiar kelaparan'

Saat itu juga aku sedar bahawa aku ini memang seorang mencinta haiwan kerana sanggup memilih kera daripada anak sendiri.

p/s: Kepada mereka yang tidak memahami..Kera di hutan disusukan, anak dirumah dibiar kelaparan = Beast feeding