24 May 2010

Hari-hari ku : Episod VI

Antara aktiviti-aktiviti aku sepanjang minggu lepas.....

Jalan ke airport untuk menjemput umi dan bak


Adik ini cam tau-tau je aku nak amek gambar


"Helo nenek, Iqbal Danish dah ade kat depan dewan ketibaan ni"


Kereta sewa paling hebat!!


Bas SPBumi yang round bandar Kuala Terengganu
*susah nak jumpa bas di sekitar bandar*


"Afiq Adeli"
*still bangga even salah eja nama*




p/s: Jangan amek gamba sambil memandu yerr....

Murderer

Aku seorang pembunuh.....
Aku telah membunuh seekor katak
Dengan menggelek beliau menggunakan tayar kereta

Aku telah membunuh seekor ayam
Dengan menyembur Ridsect ke arah beliau

Aku telah membunuh banyak lipas
Dengan menggunakan selipar tandas

Aku telah membunuh seekor tikus (seingat aku lah)
Dengan menghimpit beliau di belakang almari

Aku sangat sedih
Aku telah membunuh banyak nyawa
AKU ADALAH PEMBUNUH!!!!!

~Hari Ini~

Hari yang sangat bosan tapi menyeronokkan.

Aku bosan duduk didepan TV
Mengadap cerita Indonesia yang sangat membosankan
Menyebabkan diri aku semakin bosan
Aku nak menaip post ni pun sudah naik bosan
Orang yang membacanya sudah tentulah lagi bosan

Aku seronok hari ini
Memandu membuatkan hidup aku seronok
Mengganggu ketenteraman orang lain di jalan raya lagi seronok
Aku nak menaip post ini juga bertambah seronok
Semoga orang yang membacanya lagi seronok dari aku

*LIVE OUR LIFE*

Give me some sunshine

By Suraj Jagan, Sharman Joshi


All our lives
we've needed to get life
Let us live a little now
If only for a moment

Give me some sunshine
Give me some rain
Give me another chance
I wanna grow up once again

Backpacks drooped our shoulders
Of all people, dad taught us to bribe
A watch for 99% test scores
and a cane for anything less

All the writing blistered
Our wrists of Alpha, Beta and Gamma
Concentrated H2SO4
Combusted our entire childhood

We lost our childhood
We lost our prime
Let's us live a little now
If only for a moment

Give me some sunshine
Give me some rain
Give me another chance
I wanna grow up once again


Translated by : theBollywoodFan

22 May 2010

**Cerita Tak Penting**

Pagi semalam aku ke Pasar Chabang Tiga untuk membeli sedikit barang-barang untuk membuat nasi dagang. Dalam perjalan pulang, suatu kejadian yang tidak aku duga telah berlaku. Ceritanya begini.......................

Aku mengambil jalan dekat untuk pulang ke rumah iaitu melalui Kampung Losong kemudian aku melintasi SMK Sultan Ahmad sebelum berhenti di lampu isyarat simpang empat Pulau Musang. Dihadapan kereta aku kelihatan dua buah motosikal yang juga menuju ke arah yang sama dengan aku. Tidak lama kemudian, ada sebuah kereta BMW berhenti di belakang kereta aku. Aku kenal benar dengan kereta itu dan pemandunya. Aku mengintai beliau melalui cermin pandang belakang dan kelihatan muka beliau agak cemas. Mungkin beliau mengejar masa, fikirku. Kemudian lampu isyarat bertukar hijau. Belum sempat aku masuk gear satu, beliau membunyikan hon kereta beliau. Aku tergamam dan terus naik geram. Apalagi, aku terus free gear dan naikkan hand break. Dapat aku melihat wajah beliau yang bengang dan tension dari cermin pandang belakang kereta aku. Beliau terus menerus membunyikan hon tetapi aku tidak mempedulikannya. Sebaik sahaja lampu isyarat bertukar kuning, aku tukar gear satu dan terus memecut laju. Dari kejauhan aku melihat beliau masih di situ. Padan muka! Siapa suruh beliau buat aku bengang?!



p/s: Mentang-mentang lah kereta beliau automatik!!!!!!!!!!!

ToK!! ToK!! ToK!!

Pagi tadi pergi hantar umi dan bak naik kapal terbang ke Kuala Lumpur untuk menghadirkan diri mereka ke kenduri kahwin anak kawan mereka. Sebelum pulang ke Kampung Paloh Sungai Kiat, kami singgah sebentar ke Warung Mak Teh untuk membeli nasi kerabu ayam bakar. Sampai sahaja di rumah kami terus membuka bungkusan nasi dan apa lagi, melantaklah. Tiba-tiba kedengaran bunyi selipar menandakan ada seseorang diluar rumah. Aku mengintai dari dalam rumah dan serentak itu juga beliau menoleh ke arah aku. Seraya itu juga aku menundukkan kepala aku supaya beliau tidak nampak aku. Sebenarnya, aku malas melayan beliau yang tidak berapa sempurna itu. Biasanya bak yang akan melayan beliau dan memandangkan bak tiada jadi aku malas untuk menjemput beliau masuk. Aku melaporkan perara itu kepada kakak-kakak aku. Tetiba sahaja kakak aku yang ke-7 bangun dari kerusi dan menjerit,

"TAKDE ORANG KAT RUMAH!!!"

Adoiiiyyyyaaiii...........................


Suasana bandar Kuala Terengganu diwaktu malam

Keadaan deretan bank di bandar Kuala Terengganu




p/s: Jangan beli nasi kerabu daging bakar kerana dagingnya agak liat

16 May 2010

Cikgu oh Cikgu

Baru-baru ini aku mendapat panggilan dari seseorang yang sangat aku cintai dan rindui. Terasa berbunga-bunga hati ini apabila mendengar suara beliau. Sebaik sahaja selesai bertanya khabar, beliau meneruskan niat beliau menelefon aku. Beliau sangat sedih pada hari itu kerana ada seorang pelajar beliau menuduh beliau menghina keluarga pelajar tersebut dan ibubapa pelajar tersebut telah membuat laporan polis dan ingin menyaman beliau. Beliau yang aku sayangi itu tidak mengetahui punca sebenar mengapa parents pelajar terbabit mengatakan beliau menghina mereka.

Pada zaman aku bersekolah dahulu, kalau seorang cikgu memarahi aku semestinya akan aku simpan perkara tersebut dari pengetahuan ibubapa aku kerana mereka akan memarahi aku kembali. Tetapi pada hari ini, cikgu pula yang disalahkan sekiranya mereka menegur anak-anak didik mereka. Ada juga ibubapa yang terlalu sayangkan anak mereka sehingga sanggup menampar cikgu yang merotan anak mereka. Padahal, mereka tidak mengetahui apa yang telah dilakukan oleh anak mereka di sekolah. Mereka hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja.

Berbalik kepada cerita beliau yang aku sayangi tadi. Dua hari selepas beliau menerima surat saman, beliau ke sekolah seperti biasa. Tetiba ada satu pengumuman memanggil semua guru untuk berhimpun di tapak perhimpunan. Nama beliau dipanggil untuk ke pentas dan kelihatan parents pelajar terbabit juga berada disitu. Kemudian, ibu pelajar itu mengambil microphone dan berkata,

"Maafkan kami Teacher R********, kami hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja. Sebenarnya anak kami ini yang telah memburukkan nama Teacher supaya dia tidak dimarahi kerana masalah yang dia timbulkan di sekolah. MAAFKAN KAMI"

Orang sudah minta maaf, tentulah beliau maafkan mereka dan beliau amat bersyukur kerana ibubapa pelajar tersebut telah menarik balik saman mereka terhadap beliau. Beliau sangat terharu dengan permohonan maaf dari ibubapa pelajar terbabit sehinggakan beliau menangis ketika bercakap dengan aku dan ketika beliau memasak tadi. Tetiba terasa over pula reaksi beliau ini. Macam-macam yang berlaku pada hari ini. Pengorbanan cikgu telah disalah erti. Ada juga sesetengah cikgu yang memang tidak berdedikasi tetapi bukan semua cikgu begitu. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

~I LOVE MY CIKGUs~

Hari Che-E-Gu



GURU OH GURU

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979




p/s: Buat semua cikgu tadika Yayasan Islam, SKPCT, SHAMS dan KMKu serta semua lecturer UKM yang memberi dan mencurahkan ilmu kepada ku. Tidak lupa juga kepada mereka yang mengajar aku secara langsung atau tidak langsung sepanjang perjalanan hidupku ini. TERIMA KASIH, CIKGU!!!

15 May 2010

Lembu & Tanduk

Pagi tadi aku kena membantu incik Asyraf Alauddin menyiapkan kerja rumah Sains beliau mengenai ciri-ciri dan pengelasan haiwan. Hebat betul budak-budak zaman sekarang, baru darjah 3 sudah belajar Sains dalam bahasa Inggeris pulak tu. Zaman aku muda-muda dahulu, darjah 4 baru didedahkan dengan subjek Sains itupun dalam bahasa Melayu. Pemboleh ubah dimalarkan, dimanupulasi dan macam-macam terms Sains dalam bahasa Melayu yang aku pelajari. Berbalik kepada incik Asyraf Alauddin, dalam buku aktiviti beliau ada satu soalan mengenai haiwan yang mempunyai tanduk yang berbunyi,

These animals have horns except a _______.
a. hornbill b. buffalo
c. goat d. cow

Dalam banyak-banyak jawapan, boleh pulak beliau jawab 'cow'. Lysis hepar aku mendengar jawapan beliau kerana setiap hari beliau akan melalui padang yang dipenuhi dengan lembu bertanduk ketika pulang dari sekolah. Dengan penuh kesabaran, aku bertanya...

"Abang ingat tak lagu yang atuk biasa nyanyi kalau dia jumpa lembu?"

"Lagu lembu patah tanduk tu ek?", beliau menjawab.

"Yela...Cuba beritahu cik anjang lembu apa yang tidak bertanduk?", aku membalas.

Belum sempat incik Asyraf Alauddin menjawab, incik Afiq Adli yang khusyuk mewarna buku Ultraman beliau menyambut soalan aku.

" Lembu yang patah tanduk la takde tanduk sebab tanduk dia dah patah"



~SELAMAT HARI CHE-E-GU~


p/s: Sila beri metafora yang bersesuaian dengan level ke-kronik-an anak-anak anda dalam menyelesaikan masalah mereka.


13 May 2010

RxRxRxRxRxRxRx



12 May 2010

Hari-hari ku : Episod V

Entri kali ini tidak seperti 'Hari-hari Ku' yang lain dimana post-post yang lain aku hanya masukkan gambar. Kali ini aku ingin menulis tentang sesuatu. Sudah dua malam aku tidak cukup tidur. Semuanya gara-gara incik Iqbal Danish yang suka berjaga malam. Agaknya beliau bercita-cita ingin menjadi 'Pak Guard' apabila besar nanti. Beliau akan tidur di waktu siang dan mula berjaga dari pukul 11 malam hingga pukul 3 pagi. Agak letih disitu kerana beliau mahu seseorang menemani dan bercakap-cakap dengan beliau. Disebabkan ibunya telah letih dan beliau memang tidur awal biasanya, maka aku terpaksa menemani incik Iqbal Danish. Semua benda aku cerita kepada beliau. Aku beritahu beliau tentang kehidupan ibu beliau sebelum berkahwin dan betapa kroniknya ibu beliau ketika itu. Aku agak terkejut dengan respon incik Iqbal Danish apabila beliau mula tersenyum dan gelak-gelak serta menunjukkan tanda seperti ingin bercakap sama dengan aku. Mulut beliau terkumat-kamit seperti mengatakan sesuatu tetapi tidak aku fahami. Malam tadi aku bercerita kepada incik Iqbal Danish tentang Paracetamol kerana ayah aku ada menyuruh aku membeli Panadol pada petang itu. Seperti biasa, incik Iqbal Danish hanya tersenyum dan gelak-gelak serta menunjukkan tanda seperti ingin bercakap dengan mulut yang terkumat-kamit. Fahamkah anda wahai incik Iqbal Danish?

Malam tadi aku tidur pukul 3 pagi juga seperti malam sebelumnya. Bukan kerana aku bermain dengan incik Iqbal Danish tapi aku 'menjaga' beliau sambil buat movies marathon dengan kakak-kakak aku termasuk emak incik Iqbal Danish. Tersangatlah emo dua orang kakak aku itu sehingga menjerit-jerit dan teresak-esak menonton GIJoe, Prince and The Frog serta Cloudy chances with meatballs. Bahagian mana yang sedih, aku pun tidak pasti. Pagi itu tentulah susah hendak bangun dari tidur kerana pukul 3 pagi baru habis movie, duduk bersembang pulak lepas tu. Dalam pukul 4 pagi jugalah kami tidur malam tadi. Lagi teruk dari bermain dengan incik Iqbal Danish

-AKU TETAP AKU-


Incik Iqbal Danish yang mantop


Incik Muayyad Naufal pun nak menyibuk gak


Kiss ke gigit ni??



11 May 2010

Hari-hari ku : Episod IV

Keadaan di Lapangan Terbang Sultan Mahmud



Stadium yang runtuh




Perpustakaan Awam Terengganu


Incik Afiq Adli yang kronik



Kantoi_Zee Avi






p/s: Aku like lagu ini because ianya very sedap and sweet

09 May 2010

.:||macam-macam ada||:.

Macam-macam perkara telah berlaku sepanjang aku berada di kampung. Selesai sahaja pilihan raya kecil Hulu Selangor yang dimenangi oleh pihak Barisan Nasional, pilihan raya kecil Sibu pula menyusul. Kemudian negara digemparkan dengan berita penembakan seorang pelajar tingkatan tiga oleh seorang anggota polis apabila pelajar terbabit disalah anggap sebagai penyamun. Belum tamat perbicaraan kes ini di mahkamah, satu lagi tragedi sama terjadi apabila seorang anggota polis menembak seorang mat rempit yang tidak bersenjata di Negeri Sembilan. Bencana alam gempa bumi di Utara Sumatera serta penyekatan rakyat Malaysia olehh pihak kastam dipintu masuk Thailand telah mewarnai kolum luar negara setiap akhbar tempatan. Kehangatan sukan badminton terus dirasai dengan ketibaan kejohanan Piala Thomas dan Piala Uber yang bakal diadakan di Stadium Bukit Jalil dari 9 hingga 16 Mei 2010. Semoga skuad badminton negara dapat merampas kembali Piala Thomas yang telah diambil oleh Indonesia pada tahum 1970. Tidak ketinggalan juga Piala Dunia Afrika yang bakal dilangsungkan pada 11 Jun hingga 11 Julai 2010. Siapakah yang bakal merampas gelaran juara dari Itali pada tahun ini? Kita nantikan debarannya. Dalam dunia hiburan pula, kehangatan dan bahang ABP masih lagi terasa dimana Dato' Siti Nurhaliza dinobatkan sebagai Bintang Paling Popular dan baru-baru ini satu lagi anugerah berprestij telah dilangsungkan iaitu AIM di PWTC.

Semua perkara ini masih hangat diperkatakan dan akan terus menjadi memori dalam setiap insan yang terlibat secara langsung atau tidak langsung seperti penggantung bendera-bendera parti politik, makcik cleaner PWTC, abang pembaiki bumbung Stadium Bukit Jalil serta mereka-mereka yang menggantung poster Piala Dunia di seluruh dunia. Aku pula tetap begini dan akan terus begini. Malas memberi ulasan atau komen dalam setiap insiden yang terjadi diluar dari Kampung Paloh Sungai Kiat tercinta. Masih setia menemani incik Iqbal Danish minum susu diatas riba ku sambil jari kanan ku menekan kekunci laptop bagi menghabiskan entri ini.

AKU TETAP AKU









Hari-hari ku : Episod III

Another journey in Kampung Paloh Sungai Kiat and Kuala Terengganu



Hari-hari ku : Episod II

Buah tangan dari Kampung Paloh Sungai Kiat.....




Jambu 'golok'

p/s: Jika anda berjaya menjumpai landmark-landmark ini kecuali jambu golok maka anda akan menjumpai rumah saya


Hari-hari ku : Episod I

Inilah antara aktiviti aku sepanjang aku berada di Kampung Paloh Sungai Kiat, Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman.


Nak cari beras tapi 'khasidah' yang dijumpai

Keadaan kedai di Pasar Chabang Tiga


ABC aiskrim di MydinMall dan hasil nya....


.......Alhamdulillah tamat riwayat ABC ku tapi.....


Order yee mee cendawan pula dan.....

.....yang tinggal hanya beberapa urat mee dan tulang ayam


p/s: Aku tidah tahu ejaan sebenar kuih itu tapi lebih kurang la tuh bunyi nya dan bukan Ghasidah ye. Semoga cik Mashimaroo berjaya mendapat ABC yang diidam...peace!

07 May 2010

Housekeeping

Esok ada orang dari Perak akan bertandang ke rumah aku. Mereka akan menetap di rumah aku selama 1 hari sebelum bertolak ke Kuala Lumpur. Maka dengan itu, aku terpaksa menyiapkan tempat tidur mereka. 3 buah bilik akan digunakan. Oh, banyak nya kerja yang perlu dibuat....


1. Tukar cadar dan sampul bantal
2. Menyapu dan mengelap mana-mana yang patut
3. Siapkan barang-barang yang perlu seperti toiletries, towels dan telekung serta sejadah


Semua kerja ini perlu dibuat untuk ketiga-tiga bilik tersebut. Nasib baik aku dibantu oleh incik Asyraf Alauddin dan incik Afiq Adli serta seorang incik yang dipaksa oleh aku...CHAIYOK!!!!

Pakaian seragam housekeeper tapi aku punya tidaklah secanggih ini







p/s: Sowi yerr wahai incik yang dipaksa itu. Siapa suruh anda datang rumah saya pagi tadi...haha

the call

Pukul 745 pagi tadi aku menerima satu panggilan dari satu nombor yang tidak bernama. Agak pelik aku rasakan kerana nombor itu nombor luar (bukan nombor Terengganu). Jadi aku menjawabnya tanpa memberi salam. Bimbang jika panggilan itu dari rakan-rakan Chinese ku. Sebaik sahaja aku menjawab, manusia yang membuat panggilan itu terus berkata-kata tanpa memberi salam.

Aku : Hello

Dia : Asma, program tu pukul berapa ek? 1030 ke?

Aku : Ah? Program ape? Err...sape ni?

Dia : Ni D***h. Ni Asma Farmasi kan?

Aku : A'ah

Tutt!Tutt!Tutt!

Panggilan itu telah diputus dengan begitu sahaja. Mungkin manusia itu telah tersedar bahawa dia tersalah menekan nombor. Ada ramai Asma dalam Fakulti Farmasi dari tahun 1 hinggga tahun 4. Aku rasa dia mahu menelefon Asma tahun 1 tapi tersalah tekan nombor aku pulak. Sebenarnya aku memang mengenali budak ini kerana dia pernah menjadi Exco 3 aku dalam satu program. Aku tidak kisah atau marah jika dia tersalah nombor dan mengganggu hidup aku di pagi-pagi buta ini. Apa yang membengangkan aku adalah dia langsung tidak meminta maaf dari aku sudahlah tidak memberi salam. Lagi satu, dia langsung tidak menghormati aku sebagai senior dia kerana mengikut firasat aku yang kronik ini, dia menyimpan nombor aku dengan nama 'Asma'. Sepatutnya letaklah 'Kak Asma' ke, bukankah aku ini pelajar tahun 2 dan dia baru tahun 1. Aku terus naik geram, rasa nak langgar je belakang kereta tu!!!!



Untitled

Inilah kerja aku sehari-hari di rumah. Ambil gambar incik Muayyad Naufal.





05 May 2010

Menu Hari Ini

Breakfast
Nasi lemak
Sambal ikan bilis
Telur rebus
Telur ayam kampung separuh masak
Air Milo

Lunch
Nasi putih
Ikan masak asam pedas
Ayam percik
Ayam goreng kunyit

High-tea
Teh 'O' limau nipis
Kuih benderang
Jemput-jemput nangka

Dinner
Roti Gardenia
Aiskrim Wall's Double Dutch
Aiskrim Nestle Chocolate
Buah mangga

Supper
Chipster (sambil menonton Selangor vs Johor FC)



p/s: Sebab itu aku suka balik kampung

Sno0pY

Dalam hidup aku, ada dua orang manusia yang aku menggelar mereka dengan nama Snoopy. Seorang Cik Snoopy dan lagi seorang Mr Snoopy. Tentu anda tertanya-tanya siapa dan kenapa aku memanggil mereka dengan gelaran tersebut.

Cik Snoopy adalah kawan aku yang biasa bertandang ke bilik J101 samada untuk study ataupun mengganggu ketenteraman jiwa raga aku yang berbunga ini. Aku memberi gelaran Cik Snoopy kepada beliau kerana apabila beliau mengantuk, mata beliau akan kelihatan seperti mata Snoopy yang tidak berapa nak timbul tu. Setiap kali aku tengok beliau mengantuk aku mesti terbayang wajah Snoopy. Jadi aku menggelar beliau sebagai Cik Snoopy

Mr Snoopy pula merujuk kepada anak saudara aku yang baru berusia 3 bulan. Ini kerana, kaki beliau yang gemuk dan bulat berbentuk seperti hidung Snoopy. Entah macam mana aku boleh terbayang hidung Snooopy setiap kali aku melihat kaki beliau aku pun tidak tahu. Maka dengan itu, aku memanggil beliau dengan gelaran Mr Snoopy.

Walau macam mana pun, aku tetap sayang kedua-dua Snoopy dalam hidup aku ini. Sorry la yerr kepada beliau-beliau yang dimaksudkan itu. Korang memang best!!



Kaki Mr Snoopy yang gemuk dan bulat



Sleeping Snoopy (aku takde gambar Cik Snoopy)



p/s: Cik Snoopy tidak kenal apa itu Snoopy =(

04 May 2010

Peraturan dibuat untuk dilanggar

Pagi tadi dalam pukul 930 aku memecut kereta untuk ke stesen bas Kuala Terengganu untuk menghantar Cik Simzasama dan Cik Mariah menaiki bas untuk pulang ke Kuala Lumpur. Dalam perjalanan aku ke stesen bas yang agak makmur itu, berbagai ragam pemandu dan penunggang yang aku jumpa.

1. Ada seorang pakcik ni, beliau memandu di lorong kanan dengan kelajuan 60km/j kerana beliau berhajat untuk membelok ke kanan dimana simpang tersebut terletak lebih kurang 3km dihadapan.

2. Terima kasih kepada akak penunggang motosikal yang menunggang di tengah-tengah jalan raya dengan kelajuan 40km/j dan menghalang kereta di belakang anda (kereta aku la tuh) untuk memotong anda

3. Abang Myvi seorang nih pulak, potong aku dari sebelah kiri sedangkan aku sudah memberi signal untuk meembelok ke kiri. Nasib baik aku nampak kereta beliau yang oren tu, kalau tidak....

Inilah cara orang Kuala Terengganu memandu kereta dan menunggang motosikal. Aku tidak pernah memandu lebih daripada 90km/j dalam kawasan Kuala Terengganu kerana semua orang akan memandu 60-80 km/j tidak kira di lorong kiri mahupun kanan.

JoM B@Lik GaNU~~


Salam....Sebenarnya aku memang berniat untuk meng-update blog aku yang usang ini sebaik sahaja tiba di rumah pada jam 5 pagi tadi akan tetapi kesibukan dan kekangan masa telah membantut segala usaha aku untuk menulis disini. Mari aku cerita sedikit kepada anda semua tentang pengalaman dan perjalanan aku menaiki bas malam tadi.

Malam tadi aku menaiki bas dari Shah Alam menuju ke Kuala Terengganu pada jam 2130 dan aku sangat excited untuk menaiki bas tetapi ke-excited-kan aku telah diganggu apabila tiket yang aku beli telah membawa masalah kepada jiwa dan raga aku yang berbunga-bunga ini. Semasa aku membeli tiket tersebut, aku telah meminta seat single dan bahagian tengah serta tingkat atas. Malangnya, sebaik sahaja aku menaiki tingkat dua bas SP Bumi tersebut, jiwa aku mula menjerit kerana aku duduk seat double dan seat ke-3 dari belakang. Oh tension nya....Jiwa kacau....Arrgghhh!!!....Tetapi dengan semangat balik kampung, aku tetap duduk di seat tersebut sebab memang tiada apa yang boleh aku lakukan lagi. Aku agak berdebar-debar untuk memikirkan jantina manusia yang bakal menjadi teman aku sepanjang perjalanan aku pulang ke Terengganu. Dan akhirnya manusia itu muncul dan dia adalah seorang LELAKI!!!! Memang aku nak mengangis time itu juga tetapi aku tetap berlagak cool dan macho. Takkan nak tunjuk takut pulak. Kemudian aku membuat keputusan untuk bertukar seat dengan budak perempuan di seat depan, kebetulan dia juga duduk di sebelah lelaki dan dia bersetuju. Alhamdulillah. Tetapi terasa rugi juga kerana abang di sebelah aku itu tersangatlah handsome...hehehe (miang la pulak)

Sebaik sahaja tayar bas bergolek, apalagi terus la aku memejamkan mata. Nak tahu bila aku terjaga, aku terjaga selepas bas berhenti di kawasan R & R Chendor, Pahang. Sangatlah seronok aku tidur sehinggakan bas turun dari Karak pun aku tidak sedar. Apa yang hendak dihairankan, flight yang 45minit pun aku boleh tidur inikan pula perjalanan yang memakan masa selama 7jam. Alang-alang terjaga, aku membuat keputusan untuk tidak tidur kerana ingin melihat panorama malam di sepanjang perjalanan aku dan aku ada snap beberapa gambar. Malangnya aku tidak berjaya snap gambar pusat pemprosesan petroleum Petronas. Maklumlah, camera aku hanyalah compact camera dan bukanlah DSLR. So, enjoy the pictures!!!









03 May 2010

Berdikari

Hari ini aku berada di rumah cik Amna Zahira. Sudah 2 malam aku menapak disini. Bilik cik Amna dan Kak Hasya sudah berubah wajah, agak cantik disitu. Biasalah, sentuhan IKEA. Ala-ala kontemporari gitu. Seperti biasa, setiap kali aku bertandang ke mari, aku akan tidur dengan Kak Hasya. Tapi kali ini agak lain dan kekok sedikit kerana cik Amna berkobar-kobar nak tidur dengan kami. Kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan. Maka malam itu, aku, kak Hasya dan cik Amna tidur di bilik mereka yang baru dihias itu ditemani cahaya lampu incik kumbang dan cik bunga yang cantik. Sebenarnya aku agak terkejut apabila cik Amna menyuarakan kemahuan beliau untuk tidur bersama kami kerana beliau memang tidak boleh berpisah dengan mama beliau. Ketika dingin malam lembut menyapa tubuh ku dan aku sedang lena dibuai mimpi ngeri pada malam itu, tiba-tiba satu suara menyapa telinga ku.

'Mama,mama,mama.....kakak nak mama'

Baikkk~~... Cik Amna sudah menangis mencari mama beliau. Terus aku terjaga dan cuba memujuk cik Amna.

'Kakak, jangan lah menangis. Kakak kan dah besar, tak boleh tidur dengan mama lagi'

Tanpa menghiraukan pujuk rayu aku, terus cik Amna membuka pintu bilik dan menuju ke bilik mama beliau.

'Mama,mama...Kakak Amna rindu mama...Bukak lah pintu'

Dengan muka baru bangun tidur, mama beliau membuka pintu dan berkata kepada aku,

'Pukul 3 pagi memang diye akan bangun cari mama diye'

Aku ingat cik Amna sudah boleh berdikari selepas beliau balik dari camping hari tu. Adoiiiyyyaa (>_<)



p/s: Malam nie aku akan mengembara menaiki bas untuk pulang ke Terengganu....seronok nya!!

01 May 2010

Berapa perimeter KLCC?

Selesai sahaja mengemas barang-barang di atas meja study aku, aku terus bersiap untuk ke KLCC dengan Cik Snoopy dan Cik Farah. Tujuan kami adalah untuk melawat Sky Bridge. Kami mengambil teksi dan En Teksi men-drop-kan kami di depan ISetan. Memandangkan Cik Snoopy agak familiar dengan Petronas jadi aku hanya mengikut kemana beliau membawa kami. Entah macam mana Cik Snoopy boleh bawa kami mengelilingi KLCC untuk masuk ikut pintu depan sedangkan kami boleh je masuk ikut pintu ISetan terus. Kemudian kami terus menuju ke tempat jualan tiket Sky Bridge KLCC. Alangkah sedihnya kami apabila En Kaunter memberitahu kami bahawa tiket telah habis. Untuk tidak menghampakan kami, beliau menjemput kami untuk masuk ke ruang pameran. Jadi kami pergilah melihat pameran tentang KLCC di ruang pameran. Agak seronok juga bermain-main di sana. Tidak lama kemudian, En Kaunter datang menemui kami.

En Kaunter : Adik, pukul 5 ptg nanti bolehlah adik naik Sky Bridge. Free tak pukul 5 nanti?

Kami : Hmmm...pukul 5 tak boleh lah. Kami da nak balik nanti

En Kaunter: Kalau macam tu, pukul 1 boleh?

Kami : Memang boleh sangat lah.

En Kaunter : Nanti pukul 1 jumpa saya dekat depan kaunter ek.

Kami : Okey, terima kasih.


Jadi tertunailah niat kami untuk melawat Sky Bridge pada hari itu. Tepat jam 1 ptg, kami menuju ke kaunter danberjumpa dengan En Kaunter. Beliau menyuruh kami masuk melalui entrance ditemani seorang Cik Penjaga Pintu. Apa yang kelakarnya, kami terpaksa mengikuti rombongan budak-budak darjah 6 untuk melawat Sky Bridge. Semua orang ingat kami cikgu praktikal. Rasanya muka aku ni dah macam muka pembunuh. Macam mana dorang boleh fikir aku ni cikgu praktikal. Lebih kurang pukul 430ptg, kami sekali lagi mengelilingi KLCC dari pintu depan ke pintu ISetan. Memang sangat penat dan tahniah kepada kami bertiga kerana berjaya mengelilingi KLCC dan rasanya kami patut mengukur berapa perimeter KLCC yang sebenarnya. Adoiiyyyaa!!



p/s: Aku tidak berjaya melihat KTSN dari Sky Bridge kerana bangunan AmBank telah menghalang penglihatnku....huhuhuhu =(

TAHNIAH WAHAI AKU!!!!

Salam muhibbah semua

Sudah sekian lama tidak ku meng-update blog ku ini. Niat dihati ingin mencoret tentang tentang kehidupanku di K1 pada hari Jumaat baru-baru ini (semalam) akan tetapi niatku serta segala perancanganku untuk hari Jumaat terbatal dengan hanya satu panggilan yang aku terima pada jam 9 pagi Khamis.

Cik Alang : Salam. Bakpe mu angkat tepon takdi?

Cik Anjang : Aku tubek jak takdi. Bakpe mu tepon aku?

Cik Alang : Takdi uteh tepon cik lang..Mama long ye dok leh jage Mea n Leeya esok. Cik lang pulok ade kelah esok dari kul 9 pa kul 12. Carry mark aku rendoh dekpon untuk subjek ning so aku dok leh poteng r. Cik anjang abih doh exam kang?

Cik Anjang : Hoo..abih doh. Nok suruh cik angjang jage budok due orang tu ke?

Cik Alang : Gitu ah lebih kurang. Kekgi cik lang gi ambik cik anjang deh.

Cik Anjang : Weh..Barang dok kemah lagi ning. Malang-malang ah sket deh. Macang banyok je barang orang ning.

Cik Alang : Ooo...dakpe-dakpe, cik anjang siap kemas, tepon r ke cik lang.

Cik Anjang : Bereh boh. Assalamualaikum.

Cik Alang : Wa'alaikumussalam.


Okey, segala plan aku akan tergendala. Jadual aku untuk keluar dari K1 pada hari Sabtu terpaksa ditukar kepada hari Khamis malam. Barang-barang masih setia di dalam bilik J1010 tanpa diusik dan aku sudah berjanji dengan Cik Snoopy dan Cik Farah untuk ke KLCC pada jam 1130. Tanpa melengahkan masa, aku terus mengemas segala benda kat atas meja study aku dan aku berjaya menyiapkannya dalam masa 2 jam. Yang selebihnya aku siapkan pada sebelah malamnya dan aku berjaya meng-packing barang-barang aku dalam masa 2 jam lebih. TAHNIAH WAHAI AKU!!!!

p/s: Sangat banyak barang-barang aku sampai tak muat satu kereta Perdana.