Pages

17 April 2011

Star-Parut

Pada zaman kanak-kanak dahulu, masih aku ingat akan pokok belimbing di hadapan rumah aku. Pokok belimbing ini juga merupakan port untuk aku dan adik aku lepak. Biasanya kami akan lepak atas pokok belimbing ni lepas abes sekolah sebelum kami start bermain di padang Pokok Ciku. Sekarang ni pokok belimbing tu da ditebang sebab bak nak buat garaj kat depan rumah. Umi aku juga menyokong dengan proposal bak tu sebab umi cakap pokok tu adalah sumber utama kepada kekayaan rumah aku dengan semut. Aku merupakan orang pertama (mungkin yang ke-2 lepas adik aku) yang menolak bulat-bulat proposal bak tu. Alasan; tak ade tempat nak melepak pasni.......


Pokok belimbing tersebut sangat produktif. Setiap hari tidak mengira musim dan panas terik pokok tersebut akan mengeluarkan buah-buah yang lazat dan penuh dengan air yang mengiurkan. Aku dan rakan-rakan sejawat aku yang lain akan memetik buah belimbing dan bawa ke dapur untuk dikisar dan diminum airnya.

Pada suatu hari yang damai (agaknya lah aku pon tak ingat =p), kami beramai-ramai menyerbu dapur rumah aku yang tak bape nak beso tu untuk buat air belimbing. Kami sangat excited pada ketika itu. Separuh dari kami akan memotong buah belimbing manakala separuh lagi mengisar buah belimbing dan beberapa orang akan meng-filter hampas-hampas belimbing. Tengah kami duk syiiooookkk membuat kerja sambil bermain-main, tetiba ada seorang kawan aku yang lelaki ni menjerit. Dan kami TERKEJUT!!!!!

4 batang jari kawan aku tu terkisar skali ngan buah belimbing dalam blender tu. Alhamdulillah tak putus wayar blender umi aku. Kalau tak musti pasni umi tak bagi dah kami main-main kat dapur agik...hikhik... Hebat gak ar kecederaan kawan aku tu tapi takde lah sampai kene masuk ward ke apa. Setelah dibawa ke hospital oleh abang aku, kawan aku balik ke rumah. Kawan-kawan aku yang lain juga pulang ke rumah setelah mendapat berita tentang kecederaan tersebut.

Berbalik kepada air belimbing tadi. Air belimbing bercampur darah dan cebisan kulit serta muscle kawan aku tu masih lagi dalam blender. Geli pulak aku bila teringat balik air tu. Kakak aku yang settle kan semua tu. AKU????....tengok power ranger's lagi baik....hahaha




p/s: Tangan beliau masih berparut.......