Pages

19 July 2010

Statistik dan Durian

Baru sahaja selesai menyiapkan tugasan yang diberi oleh pensyarah Statistik untuk Farmasi (NFNF3053). Agak seronok juga belajar statistik ni. Akan tetapi, ini baru pengenalan jadi bolehlah aku kata subjek ini menyeronokkan. Kebanyakkan daripada topik-topik dalam subjek ini telah aku pelajari semasa tingkatan 4 dalam subjek Add-Math-Tambah. Oleh yang demikian, aku mula teringat akan kenangan silam ketika di bangku sekolah dahulu.

Semasa kami belajar statistik dalam subjek Add-Math-Tambah yang diajar oleh Cg Sharifah Kamariah, ada satu data yang perlu ada untuk membina histogram ialah kekerapan longgokan. Masih aku ingat, ketika itu adalah musim durian di Kuala Terengganu. Apabila Cg Sharifah menyebut kekerapan longgokan,kawan baik aku yang duduk disebelah aku dalam kelas 4 Abu Darda' terus terbayangkan durian-durian dipasar. Ini kerana, pakcik-pakcik yang jual durian tu sering kali menjerit-jerit ayat ini ;

"Duriang-duriang. Spuloh inggit slonggok. Meh-meh pakak beli duriang."
(Durian-durian. Sepuluh ringgit satu longgok. Mari-mari pakat beli durian.)



p/s: Durian sangat mahal sekarang. RM5/kg.......huk3